07/25/2019

Німецький досвід у розвитку інституцій освіти та навчання дорослих

Обговорення теми освіти в Україні зазвичай асоціюється лише зі школами та університетами. Втім сучасні реалії такі, що вчитись протягом життя стає реальною потребою. В часи великих суспільних змін та криз у людей завжди з’являються потреби у нових знаннях та навичках, щоб вдало адаптуватись і мати змогу розвиватись.

Обговорення теми освіти в Україні зазвичай асоціюється лише зі школами та університетами. Втім сучасні реалії такі, що вчитись протягом життя стає реальною потребою. В часи великих суспільних змін та криз у людей завжди з’являються потреби у нових знаннях та навичках, щоб вдало адаптуватись і мати змогу розвиватись.

Доступність та різноманітність послуг з освіти та навчання дорослих - важливий фактор для розвитку громад та людського потенціалу. В Україні стають нагальними потреби у створенні сталих інституцій з надання освітніх послуг дорослим і досвід Німеччини є вельми цікавим до вивчення.

Німеччина має довгу історію розвитку інституцій освіти та навчання дорослих – Народних університетів (Volkshochschulen)

Перші Народні університети почали виникати ще з 19 століття, в час індустріалізації і процесу модернізації економіки та суспільства. Такі освітні майданчики спочатку виникали на волонтерській основі і були реакцією на швидкі соціальні зміни, які потребували адаптації до професійної кваліфікації, а з іншого боку, намагалися пом’якшити соціальні потрясіння, спричинені індустріалізацією, шляхом зусиль, орієнтованих на суспільне благо. 

Якщо пригадати історію українських земель, то побачимо, що діяльність товариства «Просвіта», яка розпочинає свою історію з кінця 19 століття на території сучасних західних областей, часто виконувала подібну функцію.

Позитивний ефект від освіти дорослих для суспільства був настільки помітним, що вже в Конституції 1919 року задекларували розвиток освіти дорослих обов'язковим завданням держави, федеральних земель та муніципалітетів, особливо підкреслюючи роль Народних університетів (Volkshochschule).

Дослідники відзначають важливу роль Народних університетів в рамках денацифікації німецького суспільства та процесі об’єднання Німеччини у 1989, підкреслюється важливість не лише підвищення професійної кваліфікації дорослих, але і курсів громадянської освіти.

Колишній президент Німеччини Йоахим Гаук особливо підкреслив, що центральна функція Народних університетів бути "школами громади" і "майстернями демократії", які відіграють помітну і керівну роль як у час глибоких соціальних потрясінь, так і під час адаптації до економічних та технологічних змін.

В останні роки Народні університети в Німеччині стали важливою складової процесу інтеграції біженців та мігрантів до нового життя в Німеччині.

Сьогодні Народні університети - найбільший в Німеччині провайдер освітніх послуг для всіх поколінь, їх налічується вже більше 900 по всій країні

Народні університети об’єднані у асоціацію, яка діє під девізом «Освіта для всіх – в усіх сферах життя». Близько 6,5 мільйонів людей по всій країні щороку відвідують різноманітні курси та тренінги. Статус Народних університетів законодавчо закріплений і вони отримують фінансування від муніципалітетів, федеральної землі та державного бюджету. Зазвичай за рахунок цих коштів покривається близько 40% бюджету, ще 40% коштів надходить у вигляді оплати курсів слухачами (зазвичай ціни значно нижче ринкової), решта від європейських грантів, федеральних цільових програм.

Народний університет міста Кобленц заснований одним з перших в країні і є середній за розміром по німецьким міркам. Кожного року в ньому навчається 18 000 слухачів, яким пропонується вибір з 1200 курсів з найрізноманітніших тем, серед яких найпопулярнішими є мови, здоров’я, культура. Для проведення курсів використовуються не тільки приміщення самого Народного університету, але і школи, бібліотеки, спортивні зали, театри, майстерні, лікарні та інші майданчики-партнери.

Більшість курсів проводяться викладачами-фрілансерами. Необов’язково потрібно мати профільну освіту, щоб почати викладати, але потрібно довести свою професійність у обраній темі

Слухачі після успішного проходження курсу отримують дипломи, однак є програми після яких не видають жодних сертифікатів. Важливою складовою є спільне навчання.

Таким чином, народні університети грали і грають важливу роль у сталому розвитку суспільства починаючи з потрясінь часів індустріалізації в 19 столітті, наслідків Першої і Другої світових воєн, об’єднання Німеччини, і навіть сьогодні в адаптації біженців.

Сьогодні Народні університети є одним з основних компонентів муніципальних послуг для громадян, який завдяки своїй гнучкості та плюралізму здатні швидко реагувати на гострі соціальні проблеми і допомагати у їх вирішенню в громаді.

З 1969 Німецька Асоціація Народних університетів заснувало Інститут міжнародного співробітництва – DVV International, який діє більш ніж в 40 країнах, в тому числі і в Україні.

Вітаємо на сайті DVV International Eastern Neighbours