Агресивна історична політика (Geschichtspolitik) і домінування патріотичних наративів національних історій у школах не лише не сприяють розвитку критичного мислення у молоді, але також сприяють формуванню шкідливих стереотипів та упереджень. Зважаючи на це, вкрай важливо, аби молодь отримала можливість працювати з історичними джерелами напряму під керівництвом професійних істориків.
У 2017-18 DVV International успішно провела перший міжнародний конкурс з історії, що позитивно зарекомендував формат конкурсу-проекту. Конкурс допоміг молоді під керівництвом підготованих нашим офісом вчителів провести незалежні дослідження і взяти на себе роль акторів у формуванні такої культури пам'яті, яка дозволяє долати шкідливі стереотипи та спрощення. За підсумками українського конкурсу було підготовано публікацію, з якою можна ознайомитись за посиланням.
Наш проект 2019-2020 складається з трьох основних компонентів: (а) проведення молодими людьми незалежного дослідження під керівництвом наставників, (б) підвищення професійного рівня вчителів історії / суспільних дисциплін, (в) сприяння формуванню інклюзивної культури пам'яті.
В Україні конкурс проводиться спільно офісом DVV International Ukraine та Всеукраїнською асоціацією учителів історії та громадянознавства «Нова Доба» за підтримки Федерального міністерства закордонних справ Німеччини. Цей проект триватиме півтора року. Він розрахований на шкільну молодь у віці від 15 до 18 років. Крім того, у межах проекту буде проведено низку начальних семінарів для вчителів історії та суспільних дисциплін.
Тема конкурсу «Радянське минуле: (пере)осмислення історії».
Вже більш як чверть століття минула з розпаду Радянського Союзу – держави, про яку у свій час думали, що вона могутня й вічна. З часу здобуття Україною незалежності ми засудили радянський тоталітаризм, прибрали радянські пам’ятники і перейменували вулиці; у суспільному й політичному житті встановилися демократичні правила співіснування. Здавалося б, ми належно оцінили радянське минуле, навчилися брати з нього уроки.
Та попри все, радянська спадщина ще досить сильно тримає зв'язок із нашим життям і впливає на його розвиток. Поки одна частина суспільства усіляко засуджує радянське минуле, інша прихильно до нього ставиться. Ба більше, позитивне чи негативне ставлення до радянського часу впливає на характер формування нашої сучасної ідентичності.
Історики називають таке явище «минуле, що переслідує». Минуле, яке ми не осмислили, про яке не договорили до кінця, повертається знову і знову, наче привид, і нагадує про себе у різний спосіб. Аби зупинити це переслідування, минуле слід осмислити або переосмислити.
По різному оцінює позиції старшого покоління про радянське минуле і молодь, критично оцінюючи чи поділяючи їх, а то й намагаючись дистанціюватися від такого «незручного минулого» і не згадувати про цей час взагалі.
Наш конкурс Радянське минуле:(пере)осмислення історії 2019-2020 запрошує українських школярів дослідити не лише радянську політичну історію, а й радянське повсякдення: як жили люди, що їх цікавило, що вони читали, як працювали, яким чином проводили свій вільний час тощо. Ми переконані, що такий підхід не лише допоможе краще зрозуміти характер радянського часу, а й дасть необхідні інструменти для переосмислення його спадку.
Детальну інформацію про конкурс можна прочитати тут.
З положенням про конкурс можна ознайомитись тут.
Наш конкурс відкритий до найрізноманітніших робіт. Наше журі складається із відомих істориків - Оксани Кісь, Ярослава Грицака, Тетяни Себти та Георгія Касьянова. Автори найкращих робіт отримають міні-гранти на свої дослідження.