Німецький досвід у розвитку інституцій освіти та навчання дорослих

Обговорення теми освіти в Україні зазвичай асоціюється лише зі школами та університетами. Втім сучасні реалії такі, що вчитись протягом життя стає реальною потребою. В часи великих суспільних змін та криз у людей завжди з’являються потреби у нових знаннях та навичках, щоб вдало адаптуватись і мати змогу розвиватись.

Обговорення теми освіти в Україні зазвичай асоціюється лише зі школами та університетами. Втім сучасні реалії такі, що вчитись протягом життя стає реальною потребою. В часи великих суспільних змін та криз у людей завжди з’являються потреби у нових знаннях та навичках, щоб вдало адаптуватись і мати змогу розвиватись.

Доступність та різноманітність послуг з освіти та навчання дорослих - важливий фактор для розвитку громад та людського потенціалу. В Україні стають нагальними потреби у створенні сталих інституцій з надання освітніх послуг дорослим і досвід Німеччини є вельми цікавим до вивчення.

Німеччина має довгу історію розвитку інституцій освіти та навчання дорослих – Народних університетів (Volkshochschulen)

Перші Народні університети почали виникати ще з 19 століття, в час індустріалізації і процесу модернізації економіки та суспільства. Такі освітні майданчики спочатку виникали на волонтерській основі і були реакцією на швидкі соціальні зміни, які потребували адаптації до професійної кваліфікації, а з іншого боку, намагалися пом’якшити соціальні потрясіння, спричинені індустріалізацією, шляхом зусиль, орієнтованих на суспільне благо. 

Якщо пригадати історію українських земель, то побачимо, що діяльність товариства «Просвіта», яка розпочинає свою історію з кінця 19 століття на території сучасних західних областей, часто виконувала подібну функцію.

Позитивний ефект від освіти дорослих для суспільства був настільки помітним, що вже в Конституції 1919 року задекларували розвиток освіти дорослих обов'язковим завданням держави, федеральних земель та муніципалітетів, особливо підкреслюючи роль Народних університетів (Volkshochschule).

Дослідники відзначають важливу роль Народних університетів в рамках денацифікації німецького суспільства та процесі об’єднання Німеччини у 1989, підкреслюється важливість не лише підвищення професійної кваліфікації дорослих, але і курсів громадянської освіти.

Колишній президент Німеччини Йоахим Гаук особливо підкреслив, що центральна функція Народних університетів бути "школами громади" і "майстернями демократії", які відіграють помітну і керівну роль як у час глибоких соціальних потрясінь, так і під час адаптації до економічних та технологічних змін.

В останні роки Народні університети в Німеччині стали важливою складової процесу інтеграції біженців та мігрантів до нового життя в Німеччині.

Сьогодні Народні університети - найбільший в Німеччині провайдер освітніх послуг для всіх поколінь, їх налічується вже більше 900 по всій країні

Народні університети об’єднані у асоціацію, яка діє під девізом «Освіта для всіх – в усіх сферах життя». Близько 6,5 мільйонів людей по всій країні щороку відвідують різноманітні курси та тренінги. Статус Народних університетів законодавчо закріплений і вони отримують фінансування від муніципалітетів, федеральної землі та державного бюджету. Зазвичай за рахунок цих коштів покривається близько 40% бюджету, ще 40% коштів надходить у вигляді оплати курсів слухачами (зазвичай ціни значно нижче ринкової), решта від європейських грантів, федеральних цільових програм.

Народний університет міста Кобленц заснований одним з перших в країні і є середній за розміром по німецьким міркам. Кожного року в ньому навчається 18 000 слухачів, яким пропонується вибір з 1200 курсів з найрізноманітніших тем, серед яких найпопулярнішими є мови, здоров’я, культура. Для проведення курсів використовуються не тільки приміщення самого Народного університету, але і школи, бібліотеки, спортивні зали, театри, майстерні, лікарні та інші майданчики-партнери.

Більшість курсів проводяться викладачами-фрілансерами. Необов’язково потрібно мати профільну освіту, щоб почати викладати, але потрібно довести свою професійність у обраній темі

Слухачі після успішного проходження курсу отримують дипломи, однак є програми після яких не видають жодних сертифікатів. Важливою складовою є спільне навчання.

Таким чином, народні університети грали і грають важливу роль у сталому розвитку суспільства починаючи з потрясінь часів індустріалізації в 19 столітті, наслідків Першої і Другої світових воєн, об’єднання Німеччини, і навіть сьогодні в адаптації біженців.

Сьогодні Народні університети є одним з основних компонентів муніципальних послуг для громадян, який завдяки своїй гнучкості та плюралізму здатні швидко реагувати на гострі соціальні проблеми і допомагати у їх вирішенню в громаді.

З 1969 Німецька Асоціація Народних університетів заснувало Інститут міжнародного співробітництва – DVV International, який діє більш ніж в 40 країнах, в тому числі і в Україні.

Вітаємо на сайті DVV International Eastern Neighbours

НАЛАШТУВАННЯ COOKIE
ВИ ЗАЛИШАЄТЕ ВЕБСТОРІНКУ DVV INTERNATIONAL
Важливо: Якщо ви натиснете на це посилання, ви залишите вебсторінку DVV International. DVV International не несе відповідальності за вміст сторонніх вебсайтів, до яких можна отримати доступ за посиланнями. DVV International не впливає на те, щодо яких ваших персональних даних здійснюється доступ та / або обробка на цих сайтах. Щоб отримати додаткову інформацію, перегляньте політику конфіденційності провайдера зовнішніх вебсайтів.