Механізми підтримки місцевою владою освіти дорослих

В рамках нещодавно проведеного інформаційно-практичного семінару «Освіта дорослих – ресурс для розвитку громади» свої напрацювання у підтримці розвитку неформальної освіти дорослих на місцевому рівні представили міські голови, їх заступники, керівники департаментів освіти, представники громадських організацій, які успішно співпрацюють з місцевим самоврядуванням у цій сфері. Деякі з цих практик ми б хотіли описати нижче.

Освіта дорослих допомагає громаді розвиватись і вирішувати соціально-економічні проблеми. Для стабільної та системної роботи завжди потрібні ресурси: людські, фінансові, матеріальні та нематеріальні. В Німеччині існують різні моделі функціонування Народних університетів. Зазвичай третину фінансових та матеріальних ресурсів, потрібних для здійснення діяльності, надає місцева громада. Це не тільки гроші, але і інші ресурси. Джерелом решти коштів є: регіональна влада, внески учасників курсів, гранти, підтримка місцевого бізнесу чи інших партнерів.

В Україні вже існують приклади плідної співпраці місцевої влади та громадських організацій у питанні розвитку доступної неформальної освіти для дорослого населення

У місті Буча Київської області міська влада підтримує проведення освітніх курсів для дорослих на базі створеного Бучанського центру освіти дорослих «Логос». Ініціаторами створення стала місцева ГО «Поклик поколінь».

Форми підтримки, які надаютьcя місцевим самоврядування в Бучі:

  • надання безоплатно площ для навчальних класів;
  • оплата комунальних витрат та енергоносіїв;
  • надання у користування меблів  для забезпечення функціонування навчальних кабінетів;
  • монітори для комп’ютерів;
  • обслуговування техніки;
  • забезпечення класів технічними працівниками;
  • ремонт та адаптація приміщень
  • навчання/перенавчання керівників та тренерів

У процесі розвитку провайдерів освіти дорослих важлива співпраця з місцевими закладами освіти та культури (бібліотеки, музеї, будинки культури школи, університети тощо), місцевим бізнесом. Цей процес називається мережування.

Для проведення курсів у Бучі активно використовують приміщення школи, а також інші приміщення придатні для організації навчання. Місцеві підприємства долучаються до підтримки окремих курсів: оплатою гонорарів тренерам, наданням у користування під час навчання матеріалів та технічних засобів, подальшим працевлаштуванням слухачів курсів.

На семінарі заступник мера Бучі Сергій Шепетько підкреслив позитивний ефект освіти дорослих на життя громади

Позитив виявляється у кращій оцінці рівня життя людьми в громаді, покращенням ситуації з зайнятістю, розвитком підприємництва, а значить і збільшення податкових надходжень. Під час своєї презентації Сергій Шепетько зазначив, що місцеві жителі вже зараз просять місцеву владу посприяти розширенню переліку нових курсів, і представив плани міста у сфері розвитку освіти дорослих:

  • Розробка та впровадження стратегії освіти дорослих Бучанської ОТГ
  • Створення центру освіти дорослих м.Буча, як окремого структурного підрозділу на базі бібліотеки м.Буча за рахунок місцевого бюджету;
  • Створення мережі центрів освіти дорослих в об‘єднаній територіальній громаді м.Бучі;
  • Створення навчальних просторів та тематичних центрів на базі шкіл, будинків культури, бібліотек: Мистецький простір; Спортивно-розважальний простір; Соціальний простір; Центр іноземних мов; Центр свідомого батьківства; Центр громадянської освіти. 

Схожим алгоритмом рухаються і в Галицинівській ОТГ у Миколаївській області. Вивчення потреб мешканців, результати від проведення курсів ГО «Південна ініціатива» підтриманих міжнародними донорами,  робота над розробкою стратегії розвитку показали, що розвиток структур, які надаватимуть освітні курси для дорослого населення на постійній основі може серйозно допомогти покращенню добробуту громади. Саме тому у прийнятій стратегії розвитку Галицинівської ОТГ 2018-26 закладено створення центру освіти дорослих та молодіжного центру на базі сільських бібліотек, на які вже виділені кошти з місцевого бюджету. Робота над створенням цих центрів йде спільно з громадськими активістами, жителями та за експертної та матеріальної підтримки міжнародних організацій та донорів.

Соціальне замовлення – ефективний інструмент використання бюджетних коштів

У Сумській області йдуть іншим шляхом у питанні фінансування освіти дорослих.

За ініціативи управління інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Сумської ОДА активно розвивається практика оголошення конкурсів на соціальне замовлення (соціальне контактування). Підрахунки показали більш ефективне використання коштів бюджету, коли соціальні послуги здійснюють недержавні провайдери. Економія бюджету при наданні того самого обсягу послуг складає 50-80%

В 2017 р. Сумська обласна рада затвердила Обласну цільову соціальну програму вирішення пріоритетних проблем з використанням механізму соціального замовлення. Протягом року цей механізм показав свою ефективність у напрямку соціальної реабілітації ветеранів АТО, роботі з людьми у складних життєвих обставинах. В 2018 році освітня галузь, і в рамках неї освіта дорослих, потрапила в один з пріоритетів програми. Проведення конкурсу для провайдерів в рамках механізму соціального замовлення в майбутньому планується здійснювати через систему Прозорро.

Місто Мелітополь у Запорізькій області та Нікополь (Дніпропетровська область) стали членами Глобальної мережі ЮНЕСКО міст, що навчаються. Сьогодні у цих містах на базі бібліотек та мистецьких шкіл відбуваються курси для дорослих. Міська влада бачить освіту дорослих як один з пріоритетів у розвитку і шукає різні форми підтримки цієї галузі у місті. Для більш системного провадження діяльності розглядаються можливості створення центру освіти дорослих у місті Мелітополь як комунального підприємства.

В результаті презентацій та спільних обговорень учасники семінару погодились, що на при сьогоднішніх фінансових можливостях у громад є достатньо ресурсів для підтримки і розвитку навчальних курсів для дорослих і галузі освіти дорослих загалом. Аудит та детальний аналіз може показати багато існуючої інфраструктури, яка може бути використана з новою функцією чи доповнена згідно сучасних потреб. Існують механізми більш раціонального та ефективного використання фінансових ресурсів бюджету.  Залучення громадських організацій, місцевого бізнесу, волонтерів та донорів відкривають ширші можливості для розвитку, дають нові ідеї та затребувані ресурси.

Представники місцевого самоврядування, які вже мають досвід роботи з освітою дорослих, відзначили багато позитивних ефектів для їх міст та сіл

Люди змінюють своє ставлення до участі в житті громади, навчаються новим професіям та навичкам, працевлаштовуються або починають займатись підприємництвом, корисно та цікаво проводять час та знайомляться з іншими мешканцями, сусідами, що сприяє пожвавленню економічного та суспільного життя.

Українські міста та села роблять сьогодні перші кроки порівняно з скандинавськими країнами чи Німеччиною у розвитку освіти дорослих. Однак, ця практика не є для України чужою, якщо згадати історію зародження товариства «Просвіта», створення і функціонування народних читалень і домів. В свій час вони показали свою ефективність у піднятті рівня освіченості та добробуту громадян, формування політичної нації.

Освіта впродовж життя стає сьогодні нормою для все більшої кількості людей, і ми впевненні, що місцеві органи влади активізують свою підтримку становленню сталої структури освіти дорослих задля майбутнього своїх громад.