Громади по всій Україні сьогодні стикаються з багатьма викликами соціально-економічного, демографічного, освітнього характеру, які впливають на їх майбутнє. Практика показує, що неформальна освіта дорослих має можливості для вирішення соціально-економічних проблем різного характеру та може бути повноцінним ресурсом для сталого розвитку громад.
18 травня 2018 року у співпраці з Київським регіональним відділенням всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України", ГО «Міжнародний центр неформальної освіти» та ГС «Українська асоціація освіти дорослих» ми провели інформаційно-практичний семінар «Освіта дорослих – ресурс для розвитку громади» у приміщенні Київської обласної державної адміністрації. Учасниками семінару були голови та представники органів місцевого самоврядування Київської області та місцеві активісти.
Метою проведення семінару було створити умови для налагодження співпраці між органами місцевого самоврядування Київської області та організаціями, які працюють у сфері неформальної освіти на місцевому рівні, задля популяризації ідеї освіти впродовж життя та поширення освітніх можливостей для різних верств населення регіону.
Безперервно навчатись протягом життя стає не тільки модним гаслом, але і нагальною потребою для людей і громад загалом для впевненого погляду у майбутнє.
На семінарі німецький досвід розвитку Народних університетів та співпраці з можновладцями презентувала досвідчена німецька експертка Інгрід Шолль з міста Бонн. Свої напрацювання та форми роботи у розвитку та підтримці освіти дорослих на місцевому рівні представили міські голови та їх заступників, керівників департаментів освіти, представників громадських організацій, які успішно спіпрацюють з місцевим самоврядуванням у сфері освіти дорослих з міста Суми, Бучі, Сколе, Мелітополя, Нікополя та Галицинівської ОТГ Миколаївської області.
Представники місцевого самоврядування, які вже мають досвід роботи з освітою дорослих, відзначили багато позитивних ефектів для їх міст та сіл. Люди змінюють своє ставлення до участі в житті громади, питань сортування сміття чи енергоефективності, навчаються новим професіям та навичкам, починають займатись малим підприємництвом, корисно та цікаво проводять час та знайомляться з іншими мешканцями, сусідами, що сприяє пожвавленню економічного та суспільного життя.
На заході були обговорені різні моделі розвитку та фінансування місцевою владою сфери освіти дорослих у своїх громадах. Серед видів підтримки місцевою владою найчастіше згадувались: надання безоплатно приміщень, їх ремонт, закупівля техніки, меблів, оплата комунальних послуг, створення штатних одиниць в підрозділах місцевого самоврядування, фінансування проведення освітніх курсів. Окрема увага була презентації досвіду соціального замовлення, як більш ефективного та раціонального механізму витрачання бюджетних коштів.
У процесі розвитку провайдерів освіти дорослих важлива співпраця з місцевими закладами освіти та культури (бібліотеки, музеї, будинки культури школи, університети тощо), залучення громадських організацій та місцевого бізнесу.
В результаті презентацій та обговорень учасники семінару зійшлись на думці, що на при сьогоднішніх фінансових можливостях у громад є достатньо ресурсів для підтримки і розвитку навчальних курсів для дорослих і галузі освіти дорослих загалом. При проведенні детального аналізу можна знайти багато існуючої інфраструктури такої як функціонуючі будівлі, культурні та освітні установи, які можна доповнити чи перепрофілювати згідно викликів часу, наявні фінансові ресурси використати більш раціонально та ефективно, залучати громадські організації, місцевий бізнес та волонтерів.