У червні цьогоріч традиційно відбулася низка знакових заходів у сфері освіти дорослих на європейському рівні. Так, 11-12 червня в Гельсінкі відбулася конференція «Змінюючи життя, спільноти та суспільство» («Transforming Lives, Communities, and Society»), організована Фондом безперервного навчання Фінляндії (KVS), який є членом Європейської асоціації освіти дорослих (ЄАОД). Цей захід збігся зі 150-річним ювілеєм KVS і став майданчиком для обміну досвідом та інноваційними ідеями у сфері освіти дорослих. Слід зазначити, що освіта дорослих має вагоме місце в житті фінів. Навіть у фінській мові існує особливий концепт — sivistys, значення якого дуже складно лаконічно перекласти іншими мовами. Якщо таки спробувати це зробити, то sivistys позначає загальносуспільну цінність і ціль (найбільше за значенням нагадує нашу просвіту); друге значення використовують для опису такого типу особистості, що робить свій внесок у розвиток суспільства у різних сферах. Крізь роки, фінський народ культивував цінність sivistys та використовував навчання дорослих як інструмент. Перший центр освіти дорослих зʼявився в місті Тампере ще наприкінці ХІХ століття. Нині в країні діє потужна мережа центрів освіти дорослих, що пропонують як професійне навчання, перекваліфікацію, так і опанування важливих життєвих навичок (наприклад, цифрова грамотність) і багато іншого. Як зазначив в одному з коментарів директор Фонду безперервного навчання Фінляндії Лаурі Туомі: «Sivistys — це концепція, яка орієнтована як на суспільство, так і на окремих людей. Вона складається не лише з різноманітних знань, критичного мислення, дій та емпатії, але й знань, умінь і навичок, необхідних для вирішення суспільних проблем разом з іншими». Відтак дуже символічно, що подія відбулася саме там, де освіта дорослих має виняткову роль і посприяла розвитку демократичного, відкритого та інноваційного суспільства.
Україну на конференції представили директор представництва DVV International в Україні, член Правління Європейської асоціації освіти дорослих (EAEA) Олег Смірнов та доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри менеджменту освіти та права Центрального інституту післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, виконавчий директор ГС «Українська асоціація освіти дорослих» Олена Кравченко. У перший день учасники конференції переглянули презентації про підсумки роботи Європейської асоціації освіти дорослих у 2023 році та плани на 2024 рік, а також привітали нових членів EAEA. Крім того, вони мали змоги долучитися до дискусій, присвячених таким питанням, як налагодження мостів між дослідженнями та практикою в освіті дорослих, гендерна рівність, оптимізація європейського освітнього простору, роль педагогів в освіті дорослих тощо. Другий день конференції був присвячений виступам почесних гостей, серед яких, зокрема, екс-президентка Фінляндії Тарʼя Галонен, директорка Інституту навчання протягом життя ЮНЕСКО Ізабель Кемпф, науковий співробітник Гельсінського університету мистецтв, музикант Тууліккі Лаес, генеральний секретар Міжнародної ради освіти дорослих Катаріна Поповіч, екс-міністр освіти Швеції, голова RIO Анна Екстрем, а також представник Інституту навчання та роботи (Великобританія), Європейської мережі базових навичок та дирекції EAEA Алекс Стівенсон.
Чимало ідей та обміну досвідом учасники могли отримати під час воркшопів на теми адвокації, соціальних змін у контексті міграції, комунікації задля трансформацій у суспільстві та «зеленого переходу», глобальних перспектив освіти дорослих та індивідуальних кейсів її впливу на життя людей.
За словами директора Представництва DVV International в Україні, історії учасників заслуговують на увагу, адже демонструють, як суттєво освіта дорослих може змінювати життя людей. Своїм досвідом та надихаючими прикладами у межах однієї з робочих груп ділилися представники Ірландської організації AONTAS. В Ірландії добре розвинута інфраструктура навчання дорослих. Навчатися мають змогу різні люди, зокрема, представники вразливих груп — безробітні, люди з інвалідністю, узалежнені. Навчання також дає кожному шанс задовольнити власні потреби: наприклад, пройти курси для працевлаштування, покращивши так звані «мʼякі» та професійні навички, почати займатися садівництвом для поліпшення психічного здоровʼя, знайти на курсах нових друзів, краще зрозуміти себе і своє місце в суспільстві. Ознайомитися з історіями людей, чиє життя змінило навчання в дорослому віці, можна на сайті організації.
Крім того, у межах зʼїзду учасників відбулася церемонія нагородження премії Ґрундтвіґа (Grundtvig Award). Її тема, що базується на принципах відкритості, соціальної інтеграції та справедливості, підкреслює глибокий вплив, який освіта дорослих може мати на окремих людей і ширшу спільноту. Переможців премії визначали у двох категоріях: місцеві/регіональні/національні та транснаціональні ініціативи.
Щорічна конференція та низка заходів, які відбулися в її межах, вкотре привертають увагу до важливості освіти дорослих та її вплив на зайнятість і добробут населення, цифрову освіченість, екологічну свідомість, громадську активність. Освіта дорослих є каталізатором позитивних змін у громадах, розвитку окремих індивідів, а отже й суспільства загалом. І тому потребує фінансової підтримки з боку держави, партнерств і подальшого розвитку.