Соціокультурні ініціативи, які спонукають діяти

Що таке соціокультурна анімація? Як, хто і для чого може її застосовувати? Як забезпечити стійкість соціокультурних ініціатив? Саме на ці питання шукали відповідь учасники триденного тренінгу «Соціокультурна анімація», що відбувся з 22 по 24 червня 2017 року в Кишиневі в рамках проекту «Громада, що навчається - трансформація конфліктів в Україні і Молдові через активну громадську участь».

У перші два дні проектні менеджери, працівники бібліотек, тренери молдовських та українських міні-проектів мали змогу поринути у світ соціокультурної анімації разом із польською тренеркою, представницею Кашубського народного університету, Суліславою Боровською.

Як зазначає сама Суліслава, соціокультурна анімація дає людям поштовх до змін, вона мотивує та наснажує, викликає бажання діяти. З її допомогою навіть найпасивніші громади пробуджуються і розпочинають свій рух. Можливо, спочатку вони рухаються повільно та непевно, як після довгої сплячки, але завдяки вмілому і ненав’язливому направленню аніматорів вони починають рухатися все більш твердо та цілеспрямовано. На думку, учасників, соціокультурна анімація покликана об’єднувати людей, створювати умови для саморозвитку, сприяти особистісній та професійній само-ідентифікації. «Соціокультурна анімація робить життя цікавішим і смачнішим», – зауважив Юрій Усович, координатор проекту, ГО «Ахалар».

У рамках тренінгу учасники обговорили методи соціокультурної анімації та розповіли про кращі практики їх застосування. Працюючи в малих групах і обговорюючи численні фестивалі, виставки, форуми, спектаклі, арт-пікніки та інші культурно-мистецькі заходи, учасники обмінялися власним досвідом участі та проведення соціокультурних заходів. «Соціокультурні події дозволяють знаходити ресурси і розкривати внутрішній потенціал, який на перший погляд, може здаватися зовсім непомітним», – додала Олена Костриця, працівниця бібліотеки. 

Важливою частиною тренінгу стала презентація Кашубського народного університету. «Розуміння культурної ідентичності місцевої спільноти – це рушійна сила для якісних змін у громаді та суспільстві», – наголошує Суліслава Боровськи. Ця ідея стала поштовхом для обговорення практичних інструментів та можливостей для активізації молдавської та української громади.

Третій день тренінгу був присвячений забезпечення сталості соціокультурних ініціатив та міні-проектів в цілому. Тренером виступив Сергій Лисенко, експерт у сфері організаційного розвитку, Центру підприємницької освіти та бізнес-підтримки (CEDA) Молдови. Працюючи в межах проектних команд, учасники тренінгу проаналізували потенційні внутрішні та зовнішні ризики, пов’язані із проектними ініціативами, а також склали детальний план дій з метою їх попередження та усунення в разі необхідності.  

Тренінг став своєрідним креативно-комунікативним майданчиком для проектних команд. Учасники відзначили актуальність піднятих тем і практичну значимість застосованих методів. «Тренінг завершився, проте проектна діяльність лише розпочинається, тішить те, що в уявній валізі є цінні ідеї та практичні напрацювання, які лише чекають, щоб бути втіленими», ­– додала Олена Шенцева, керівник ГО «ЛІК».

Проект «Громада, що навчається - трансформація конфліктів в Україні і Молдові через активну громадську участь» є спільною ініціативою DVV International Ukraine та Інформаційно-дослідного центру «Інтеграція та розвиток» і виконується за підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини.