Яка magistra – така і vita. Саме тому ми докладаємо усіх зусиль, аби зробити історію корисною та цікавою, та головне – не шкідливою.
Цього року офіс DVV International Ukraine спільно із асоціацією вчителів “Нова Доба” та за підтримки МЗС Німеччини, робив історичний конкурс для учнів старшої школи. Ідея конкурсу полягала у тому, аби молоде покоління відволіклося від офіціозних наративів вітчизняних підручників з історії та самостійно попрацювало з історичними джерелами.
А у червні ми у партнерстві із Центром “Інтеграція та Розвиток” підтримали низку ініціатив, пов’язаних із локальною історією, запустивши проект “Творячи локальну культуру пам’яті”
У межах цього проекту вчителі історії спробували використати дослідження локального минулого на користь тій спільноті, де вони мешкають
Ініціативи були дуже різні. Хтось створив сатиричний путівник спальним районом Льовова, хтось – хтось зробив пересувну виставку, що покликана показати багатоетнічний склад Кропивницького, чи ґрунтовну розвідку, що допомагає зрозуміти заплутану історію походження назви міста Глобине.
26 жовтня, у рамках Тижнів Німечини в Україні, ми зібрали учителів, що зголосилися до участі в проекті, аби обговорити, як рухаються підтримані ініціативи. За круглим столом відбулася дискусія про те, чи вдалося залучити локальні спільноти, що вдалося/не вдалося зробити і чому. Ось лише деякі приклади ініціатив –
Вікторія Ломака із Сум, разом зі своїми учнями створила онлайн музей, присвячений мозаїкам. “На жаль, мозаїка радянського періоду у Сумах зараз зникає, - каже вона, - Нові власники будівель пошкоджують її, замальовують, позбавляються. Саме тому ми створили музей, де кожен зможе побачити ці твори мистецтва”. Учасники обійшли усе місто, фотографуючи мозаїки, а потім провели багато часу у бібліотеках, збираючи інформацію про кожну локацію. Зараз усі охочі можуть відправитися в онлайн екскурсію – варто лише перйти за посиланням.
У Мелітополі, команда учнів разом із вчителькою Наталією Джановою, створило онлайн квест про історію досліджень Мелітопольского кургану – визначної пам’ятки, яка “була несправедливо забута” – як кажуть учасники. На основі цього квесту у місцевому Навчально-виховному комплексі 16 було проведено конкурс робіт для школярів. Команда навіть зробила спробу вибороти фінансування від місцевої влади на увічнення дослідників кургану, однак цього року ініціатива не була підтримана. “Це є важлива складова нашої місцевої історії. Ба більше – відновлення пам’яті про курган та його дослідників може допомогти привабити туристів”, - каже пані Наталя.
Просто титанічну працю проводить команда учнів під керівництвом вчителя Тараса Шульги у місті Кам’янське. Під гаслом “Це потрібно живим”, вони створюють книгу пам’яті про солдатів, що загинули на території міста у часи Другої Світової (Великої Вітчизняної) війни. Крім того, учасники привертають увагу громадськості та місцевої влади до стану поховань.
“Про війну нам показують фільми, пишуть книжки, а ще про це нам нагадують військові поховання, які заростають бур’яном, а на обелісках, на місці облізлої фарби, ще іноді можливо прочитати прізвища, - з сумом констатує пан Тарас, - Але з кожним роком через недбальство влади, через нашу невихованість, через нашу байдужість, усе більше і більше втрачається солдатських прізвищ, а воїни, поховані на військових кладовищах, стають «невідомими». Ми маємо зберегти їхні прізвища; це прізвища, які ми не маємо права забувати”.
Після дискусії, учасники зустрічі мали можливість поспілкуватися із відомим істориком Георгієм Касьяновим про шкільну історію, підручники та історичну політику. Зокрема, поговорили про те, як історія може сформувати у молоді шкідливі стереотипи та як із цим боротися. «Яка magistra – така і vita», - сказав пан Георгій, коментуючи те, яким чином шкільна історія впливає на формування молоді.
Учасники зі свого боку поділилися з істориком своїми “історіями успіху” – про те, як учні самостійно працюють із джерелами та вчаться критично мислити; про подолання національних чи інших упереджень через дослідження багатоетнічності; про те, як переосмислюється спадок радянської доби
Загалом, робота кипить. Ініціативи будуть завершені наприкінці листопада. Потому ми підготуємо коротке довідкове видання про їхні результати.