31 жовтня – 7 листопада за підтримки DVV International Ukraine відбувся навчальний візит представників сфери освіти дорослих до Німеччини. Учасниками візиту стали менеджери освіти дорослих з Молдови та України. Українську делегацію представили керівники центрів навчання та освіти дорослих з таких міст як Суми, Львів, Мелітополь, Нікополь, Вінниця та Миколаїв. Також членом української групи став представник Міністерства освіти і науки України Олег Шаров.
Метою поїздки було ознайомити учасників із тим, як працюють німецькі народні університети та інші провайдери освіти дорослих.
У межах програми учасники відвідали народні університети Дармштадта, Мангайма, Фрехена, Бонна. Також під час візиту відбулася зустріч із очільником регіональної асоціації народних університетів землі Північної Рейн-Вестфалії та президентом Європейської асоціації освіти дорослих. У рамках культурної частини візиту група завітала до історичного музею у Бонні, музею кераміки, а також відвідала екскурсії містами Німеччини.
Завдяки візиту учасники підвищили свою обізнаність про німецький досвід керування центрами освіти дорослих, роботи з тренерами, профорієнтації дорослих, мережування та налагодження партнерств.
«Основна мета цього візиту була дійсно побачити, як працює освіта дорослих у Німеччині і, звісно, поглянути, як працюють народні університети, – поділилася Вікторія Фургало, керівниця Центрів Едукації «ЦЕ» (м. Львів).
«Ми, по суті, їздили різними містами, відвідували різні університети або зустрічалися із кимось із муніципалітету, і нам там уже розповідали, яким чином вони функціонують, яка тематика, яке фінансування. Представники народних університетів були максимально відкриті, хотіли по всіх таких пунктах показати, як це в них діє».
Про те, що вразило під час візиту, розповіла Тетяна Однорог, керівниця Центру освіти дорослих «Перший» (м. Мелітополь, Запорізька обл.): «У деяких центрах є по п'ять тисяч освітніх програм на рік. Коли я почитала програми (курсів, – ред.), то там багато одноденних лекцій, екскурсій і такого іншого. Але враховуючи, скільки часу витрачається на організаційні моменти (а з нашого досвіду, щоб організувати майстерклас чи курс, який діє постійно, потрібна майже одна й та сама кількість часу), такі масштаби дуже вражають».
«Я для себе взяла те, що можна реалізовувати більш короткотривалі освітні програми. Бо (представники центрів освіти дорослих Німеччини, – ред.) якраз наголошували на тому, що люди не дуже хочуть на довготривалі курси. Вони хочуть отримувати хороші експрес-курси, які дають швидкі навички. Мені ще сподобалось, що вони організовують екскурсії – різні, за різними напрямками. Тобто збирати якісь такі лекції, дискусії на актуальні теми – теж цікаво. Є такі напрямки й теми, які ти не можеш “упакувати” в курс. Але на такі теми можна організовувати обговорення і збирати людей», – зазначила Тетяна.
Серед особливостей організації роботи народних університетів за відгуками учасників можна виокреми, зокрема, такі:
- подолання труднощів із наданням освітніх послуг у регіонах, що мають значну протяжність, зокрема, через організацію онлайн-курсів;
- адаптація змісту курсів до потреб широкої цільової аудиторії;
- наявність короткотривалих освітніх курсів, які тривають по 2-3 години, а також значна кількість екскурсійних виїздів в рамках курсів;
- наявність індивідуальних професійних консультацій для громадян;
- наявність інтеграційних курсів для мігрантів та курсів із базової грамотності.
Сподіваємося, всі учасники візиту використають здобутий досвід із користю для розвитку центрів освіти і навчання протягом життя у своїх регіонах.